Juho Pulkka vaikuttaja läheltäsi

Kermakakun litkijät

Tovi sitten alkoi myräkkä ympäri Suomen, kun liikenne- ja viestintäministeriö antoi tiedon, että monilta raideosuuksilta aiotaan lakkauttaa henkilöliikenne. Tieto ihmetytti, sillä samalla ei kerrottu tietoa korvaavista yhteyksistä. Ihmisille syntyi tunne, että heidät ollaan jättämässä omien kulkupelien nojaan. Samalla ministeri Berner (kesk.) pääsi myrskyn silmään ja syystäkin hänen leipoessaan kermakakkua.

Mikäli jollain asemilla ei ole merkittävästi käyttäjiä tai veturi kiskoo väliä vajaassa lastissa, olemme tottuneet näkemään ratkaisuksi lakkautukset. Väistämättäkin näen taustalla täysin virheellisen ajattelun siitä, että kun ei ole palveluita, ei ole tarvetta eikä sen myötä käyttäjiäkään. Ei junailu ole ihmisen perustarve, mutta soljuvat yhteydet ovat kilpailukykyisen yhteiskunnan keskeisimpiä tyydytettäviä tarpeita, turvallisuuden, koulutuksen ja vastaavien kanssa.

Maakunnissa saadaan olla aidosti huolissaan palveluiden ja elinvoiman säilymisestä. Koulutuksen kenttää ja turvallisuuden pilareita ollaan mylläämässä: Oikeustalot siirtyvät ja koulujen seinät kaatuvat.

Suomalaisesta kilpailukyvystä ja sen kehittämisestä on syntynyt paradoksi: leikkaamalla syntyy paine kehittää toimintaa? Tämä paradoksi pätee niin koulutukseen kuin raideliikenteeseenkin. Paradoksin taustalla on kuitenkin täysin perverssi päätelmäketju. Kun menee huonosti, tulisi panoksia päinvastoin lisätä kehittämiseen, sillä tyhjästä on lopulta vaikea nyhjäistä. Tämän opin tuntee kovin kapitalistikin. Toinen vaihtoehto on tuotannon ja toiminnan totaalinen alasajo.

Ovatko siis suomalainen koulutus ja kilpailukyky asioita, jotka joutavatkin mennä kannattamattomina? En usko, mutta opit ovat kyllä jääneet monelta ministeriltäkin lukematta.

Vaikka VR on yrittänyt olla ajassa mukana ja siinä monin osin onnistunutkin, on siltä jäänyt paljon miettimättä. Maailmalla matkatessani olen törmännyt erilaisiin innovaatioihin, joista pitää ottaa topakasti oppia. VR:ää tulee härkkiä kepillä opintomatkalle ja olemaan notkeampi sekä miettimään uusia avauksia. Alueemme ja koko Suomen kilpailukyvyn ja elinvoiman kannalta tämä on välttämätöntä. Muuten tilalle tulee Onnirail tai vastaava, joka kuorii kerman ja kantaa voiton maailmalle. Rautateiden kermakakkua ei tule antaa litkittäväksi.

Yksikantaiset vuorojen lakkauttamiset eivät palvele käyttäjiä, eikä valtion mainetta asioiden junailijoina. Ei raideliikennettä tule huvikseen pitää yllä, mutta uskon vakaasti, että käyttäjiä kuuntelemalla ja yhteistoiminnassa alueen päättäjien kanssa, VR löytää kannattavat vuorot lakkautettaville osuuksille. Tämä tosin vaatisi vastaantuloa niin käyttäjiltä, ministeriltä kuin VR:ltäkin. Joka välissä ei junan tarvitse kulkea, mutta edes illaksi olisi mukava päästä kotiin tai viikonlopuksi kotiseudullei.

Eivätkä uudetkaan avaukset yhteistyön hedelminä olisi mahdottomia. Saimme Etelään Kehäradan, miksi Idässä ei voisi olla omaa sellaista? Joensuun ja Kuopion välillä voisi kulkea kiskobussi, joka kulkisi välin kerran pari päivässä tai heittäisi Varkauden kautta lenkin lähtöpisteeseensä.

Kaikkiaan joukkoliikenne tulee nähdä kokonaisuutena, jossa raiteet kuljettavat ihmisiä valmiita linjoja pitkin. Sopivankokoiset autot saavat hoitaa jakelun liikenteen solmukohdista eteenpäin.

 

* Teksti on julkaistu Karjalaisessa 17.10.2015.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä tässä vaiheessa on jo uskottava, että nimenomaan VR on se kermankuorija ja toisten alalle tulon kampittaja - lisäksi "omistajaohjaus" toimii yhtä hyvin kuin köydellä työntäisi.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Järkevällä rahankäytöllä olisi toisaalta osoitettavissa rahaa nyt lakkautusuhan alla olevien junien jatkoajalle, jonka kuluessa selvitettäisiin liikenteen tuleva järjestämistapa. Tällaisesta järkevästä rahankäytöstä ei tosin ainakaan vielä ole ollut havaintoa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-15834...
https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

Toimituksen poiminnat