*

Juho Pulkka Uusi Iisalmi

Käräjillä nähdään

Viime vaalikauden keskittämis- ja alasajolinja näyttää kantavan yli vahdin vaihdon. Yhtenä perintönä oikeusministeriö on pyytänyt kunnilta lausuntoja käräjäoikeusverkoston kehittämisestä. Vaikuttaa kuitenkin sillä, että kehittämisen taakse on verhottu aie karsia käräjäoikeuksia rankalla kädellä.

Oikeusministeriön työryhmän ajatuksena on supistaa käräjäoikeuksien verkostoa noin puoleen nykyisestä. Yhdeksi lakkautettavista käräjäoikeuksista on esitetty Iisalmen toimivaa ja palvelevaa toimipaikkaa, kuten tiedämme. Tästä ovat olleet huolissaan niin alueen vaikuttajat kuin oikeusoppineetkin.

Säästöjähän syntyy, kun asianomaisia ajuutetaan ympäri maakuntaa? Kuvittelen jokseenkin huvittuneesti tilannetta, jossa vaikkapa rattijuopumuksesta epäillyt matkaavat yhdessä linja-autolla Kuopioon ja takaisin täältä Ylä-Savosta. Onko syvimpänä tarkoituksena luoda tästä uusi sosiaalisen elämän ulottuvuus seuramatkojen muodossa? Yksin ketään ei ole järkeä kuskata.

Sisäministeriön alainen rikosseuraamusvirasto ei ole sekään säästynyt leikkauksilta. Resurssit ovat nykyisin täysin riittämättömät eikä oman toiminnan kehittämiseen riitä voimia. Viime vuosina vankiloita on lakkautettu ja toimintoja keskitetty. Ylä-Savossa Sukevan vankilan asema on tosin vahvistunut, kun 176-paikkaosen suljetun vankilan vangit tulevat Kymestä Kainuuseen ulottuvalta alueelta. Mistään pienestä laitoksesta ja toiminta-alueesta ei siis ole kyse.

Oikeuslaitoksen ja vankilaverkoston toimivat samojen prosessien eri vaiheissa ja niiden tulisi tehdä sujuvasti yhteistyötä. Järkevä toiminnan suunnitteleminenkin olisi mahdollista, sillä toimiihan kumpikin valtioneuvoston talutusnuorassa. Toisin on kuitenkin käynyt. Täytyy muistaa, etteivät kaikki vangit käy tiuhaan käräjillä, eikä jokainen lähde käräjiltä suoraan vankilaan. Yhteys on kuitenkin olemassa.

Nykyisessä kehityssuunnassa ei ole järjen hiventäkään, kun toisella kädellä luodaan alueellista painetta ja toisella ollaan viemässä resursseja. Ilmeisesti viime hallituksessa ei ole juurikaan keskusteltu, kun kahta ristivetoista hanketta on ajettu voimalla läpi.

Käräjäoikeusverkoston karsimisessa ilmiönä on yhtäläisyyksiä sote-palveluiden keskittämisen kanssa. Keskittämisvimma on niin valtava, ettei piileviä vaihtoehtoiskustannuksia haluta huomioida. Pidentyvät ajomatkat ja tuhraantuva aika ovat esimerkkejä näistä kustannuksista.

Kyse on lopulta politiikasta. Nyt Ylä-Savon kansanedustajilla on näytön paikka ja taisipa joku kansanedustajaehdokas aiheesta kirjottaakin kiihkeästi maaliskuussa. Yhteistyössä alueen viisi viskaalia voisi tehdä merkittävää edunvalvontaa ja kantaa huolta heistä, jotka ovat poikenneet kaidalta tieltä. Samalla he pitäisivät huolta myös alueen elinvoimaisuudesta.

 

* Teksti on julkaistu Iisalmen Sanomissa 14.5.2015.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Sama säästämisvimma koskettaa myös syyttäjälaitosta sekä poliisia, joka saa rahansa kuitenkin eri ministeriöstä.

Kansalaisten oikeusturva on jo tällä hetkellä vakavassa vaarassa, koska rikoksia ei kyetä enää kaikilta osin tutkimaan, niistä ei kyetä tekemään ajoissa syyteharkintaa ja pian niistä ei kyetä enää edes tuomitsemaan.

Soinin lausunto siitä, että vain armeija saa varmuudella rahaa, ei lupaa hyvää tälle kehitykselle.

Miksi lainsäädäntöä ei muuteta siten, että oikeuslaitoksen työkuorma kevenisi?

Tavallisia rattijuopumuksia ei ole syytä käsitellä käräjillä ollenkaan, syyttäjien on täysin turhaa vahvistaa poliisin virkavastuulla määräämiä sakkoja, rikesakoista on täysin turhaa valittaa käräjäoikeuksiin.

Eri viranomaisilta saataisiin vuositasolla karsittua liki sata tuhatta turhana pidettävää toimenpidettä ja samaan aikaan valtavia säästöjä vain muutamaa pykälää järkeistämällä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kyllä syytäjälaitos tulisi puhdistaa ensimmäisenä.
Tunnen tapauksen jossasyyttäjä toi asian käräjäoikeuteen vanhoilla esitutkintapöytäkirjoilla, ja asia raukesi.
Syytäjä toi jälleen asian käräjäoikeuteen ilman esitutkintaa ja sai tuomion aikaan.
Nyt syyttäjä tuomion jälkeen surorituttaa esitutkintaa jota hänen olisi tullut johtaa koko prosessin ajan.

Suomea ei näy saavan eikä edes pyritä saamaan oikeusvaltioksi, kansalainen on turvaton valtiota vastaan ja oikeuslaitos syyttäjineen on valtion renki.

Toimituksen poiminnat